Rad od kuće – male tajne velikih majstora!

Sigurni smo da i vi imate oko sebe nekolicinu ljudi koje često pitate: Pa dobro, kako ti to uspeva? Bilo da su istrajni u svom načinu ishrane, vežbanju, poslovnim uspesima ili baratanju više uloga odjednom. Pitate ih jer želite njihov model ponašanja za sebe ili pak zato što smatrate da to nikada ne biste mogli i vi sami. 

 

Dani koji su pred nama nisu ispunjeni samo brigom o zdravlju i porodici, već i brizi o našim poslovima, biznisima koje vodimo, timu sa kojim radimo i rezultatima koje treba da ispostavimo našim kolegama i menadžerima. Očekivanja su ista, perspektiva promenjena, a većini rutina izmeštena. 

Na internetu se u ovom momentu nalazi mnogo tekstova koji vam mogu pomoći da rad od kuće bude za vas što lakši, kako da budete efikasniji i produktivniji. Finesa tim je poželeo da sa vama podeli 3 lične priče osoba koje nas ispirišu, osoba koje “kidaju” rezultate, rade od kuće i što je najvažnije, žele da dele svoje iskustvo!

 

Pred vama su 3 kratka intervjua sa dve dame, Aleksandrom Petrovski, saradnicom naše izdavačke kuće, urednicom Biblioteke Uspeh, mađioničarkom koja se odavno odlučila da svoju kancelariju useli u svoj dom i čarobnim štapićem svako mesto na kome se nađe pretvori u radni prostor. 

 

Razgovarali smo i sa Janom Stevanović, koja balansira između kućne kancelarije i onoga što danas nazivamo digitalnim nomadom. Ona putuje, radi u avionu, na aerodromu, hotelu, na plaži, a pola godišnjeg radnog vremena ispred svoje kamerice, u spavaćoj sobi. 

 

Za kraj smo poželeli da sa vama podelimo priču nekoga ko ne samo da je preselio posao u drugu zemlju, već ceo život. Pronašao je u Beogradu svoje mesto za kreiranje više biznisa, i iz svoje dnevne sobe vodi tržište cele Skandinavije. Upoznaćete Mika Savusala

Jana Stevanović

Jano, predstavi nam se? Čime se baviš i iz koje kompanije dolaziš?

 

Ćao svima, moje ime je Jana Stevanović i više od godinu dana radim za kompaniju  Strategyzer, gde se bavim prodajom našeg biznis modela velikim klijentima. Strategyzer je osnovao Aleks Ostervalder koji je izumeo Business Model Canvas i mi smo potpuno remote kompanija. To znači da radim od kuće sa kolegama i klijentima od Australije i Tajlanda do Los Anđelesa i Argentine. 

Šta remote work u tvom slučaju podrazumeva?

 

Prodaja u remote okruženju podrazumeva najviše 5-6 poziva dnevno sa klijentima i dosta internog usaglašavanja sa timom. Pored remote rada koji obavljam iz svoje kućne kancelarije u Beogradu, moj posao podrazumeva dosta putovanja. U proteklih godinu dana putovala sam na dosta događaja (prestala sam da brojim posle 15) gde sam imala priliku da upoznam dosta naših klijenata i da započnem pregovore sa novim klijentima. Putovanja podrazumevanju jako naporan tempo – ustajanje u 6 ujutru (često u drugoj vremenskoj zoni), obavljanje hitnih poziva i spremanje za konferenciju ili drugi događaj, boravak na događaju uz sastanke i radne ručkove. Dugačak dan se nastavlja do kasno uveče kada se koristi prilika da se prodube odnosi sa klijentima na radnim večerama ili provođenje vremena sa kolegama koje nemate priliku da viđate svaki dan u kancelariji, uz neizostavno proveravanje mailova pre spavanja. Naravno, uvek iskoristim vikend posle događaja da obiđem turističke atrakcije, istražim muzeje i uživam u gradu. Nakon povratka u Beograd, nastavljam sa virtuelnim radom i primetila sam da je saradnja sa ljudima koje upoznate lično mnogo lakša nego kada se upoznate virtuelno. Dakle nemojte podcenjivati moć ličnog kontakta, ali verujte mi da je dosta stvari moguće završiti virtuelno.

 

 

Kako podnosiš prelaz sa rada na putovanjima na rad u kući?

 

Jako mi je teško da se vratim u normalni ritam nakon putovanja i delom sam sama kriva za to. Obično zakažem pozive od 9 ujuturu u ponedeljak, a vraćam se sa putovanja u nedelju uveče. Definitivno vam ne preporučujem da to radite i ove godine želim da malo mudrije raspoređujem svoje vreme i da uzmem odmor nakon poslovnih putovanja. 

 

Kako izgleda tvoj radni kutak? Da li misliš da je on važan? Da li ti se nekada desi da spavaš, jedeš, radiš, gledaš TV na istom mestu? 

 

Moj radni kutar je radni sto u mojoj spavaćoj sobi. Nisam još uvek ušla u ritam da mi soba bude sređeno pod konac, prosto podesim ekran da se nered ne vidi 🙂 Red koji sam uvela je da uvek doručkujem i ručam u isto vreme i da stvarno odvojim vreme za to, odnosno da ne jedem ispred kompjutera.

 

Koje aplikacije ti pomažu da budeš produktivna i koje koristiš u komunikaciji sa svetskim klijentima?

U komunikaciji sa klijentima najvažnija aplikacija za video pozive Zoom. Iz mog iskustva, Zoom je bolji i lakši za korišćenje od Webex-a, Skype for Business, Google Handout i sličnih rešenja.

Naravno, tu je neizostavni Slack koji koristimo u internoj komunikaciji. Za podsticanje interne interakcije koristimo aplikaciju Donut https://www.donut.com/. Ovo je jako važno zato što kolege nećete viđati u kancelariji i potrebno je da se razmena informacija nekada podstakne i veštački.

Dosta često sa kolegama imam takozvane ‘coffee chats’ gde razgovaramo o svemu osim o poslu. Iz tih razgovora često proisteknu fenomenalne ideje za unapređenje odnosa sa kolegama, proizvoda i kulture kompanije. 

 

Najbolji lek za produktivnost je da ostavim telefon u drugoj prostoriji 🙂 Jako je teško da budete produktivni kada vas stalno prekidaju notifikacije različitih aplikacija. Protiv toga se borim tako što sam ugasila notifikacije na Fejsbuku i Instagramu. Kada ni to ne pomaže, onda koristim aplikaciju Focus Keeper. Nekada je zaista teško izboriti se sa poslom i stresom i tada se odlučim da ugasim kompjuter i da odlutam uz neku knjigu (vrlo često iz Finesa biblioteke). Zaista sam srećna da kultura Strategyzer-a podržava da uzmemo par sati ili dana za sebe ukoliko imamo problema da pronađemo produktivnost i inspiraciju. Interesantno, pre nego što sam počela da radim na daljinu, mislila sam da će mi biti teško da odolim iskušenju da dremnem posle ručka, zato što je krevet tako blizu, ali rad od kuće može da bude jako dinamičan i nisam do sada imala situacije da zaspim u radno vreme.

 

Šta ti pomaže da održiš dobro raspoloženje u danima kada si isključivo pred kompjuterom, bez sastanaka?

 

Hehe u prodaji ne postoji dan bez sastanaka tj. poziva 🙂 Kolege koje rade na razvoju našeg softvera i ostalih proizvoda imaju ‘no meetings Tuesdays’ i na taj način pokušavaju da održe produktivnost na visokom nivou. Moja uloga u kompaniji to ne dozvoljava, prosto moram da budem na raspolaganju klijentima svakog dana. Meni najviše pomažu duge šetnje pored reke i na Kalemegdanu sa mojim psom. Trudim se da meditiram svakog dana – ujutru mi pomaže aplikacija Simple Habit a uveče se uspavljujem uz Oak. Za obe aplikacije koristim freemijum paket i baš ih preporučujem svima. Jedna od stvari koja mi teško pada je da ostavim posao kada se završi moje radno vreme. Prosto, kompjuter je uvek tu, kolege i klijenti su širom sveta i uvek je neko online. To pokušavam da rešim tako što uvek zakažem neku aktivnost oko 6-7 sati uveče kako bih se fizički odvojila od kompjutera i posla. U januaru 2019. godine samo počela da trčim sa Adidas Runners Belgrade grupom i treninzi mi pomažu da održim dobar balans između posla i slobodnog vremena. 

 

Koje knjige/podcast su ti pomogli da razviješ produktivnost?

 

Ah, rad na daljinu mi je omogućio da pročitam najviše knjiga za godinu dana – čak 18 u 2019-oj godini. Uglavnom sam čitala Brajana Trejsija i njegove knjige pune saveta za uspeh i napredak. Naravno, nezaobilazne su knjige o prodaji i pregovaranju – Never Split the Difference, To Sell is Human, The Sales Advantage na engleskom i Finesina izdanja na srpskomPravilo 10x, Razbijaj i Kako ovladati veštinom prodaje. Strategyzer je jedna od retkih kompanija koje su od samog osnivanja 2010. godine potpuno remote i imamo dosta internih resursa koji nam pomažu da se prilagodimo radu na daljinu – imamo eksternog trenera koji nam pomaže da prevaziđemo konfliktne situacije kada se dese, interno radimo na unapređivanju kulture i komunikacije.

 

Savet za sve koji prelaze na remote. 

 

Moj savet je da se opustite. Ukoliko imate privilegiju da vaš posao možete da obavljate uz pomoć kompjutera, videćete kako ćete uspeti da završavate posao i od kuće uz konstantnu komunikaciju sa klijentima i kolegama. Sada se nalazimo u jako specifičnoj situaciji i sigurno da će na vaše poslove uticati i drugi faktori a ne samo to što radite od kuće. U svakom slučaju, potrudite se da ovaj period iskoristite da naučite što više o alatima koji vam mogu pomoći da budete produktivni i inovativnim metodama koje će vam pomoći da uživate u u poslu.

 

Aleksandra Petrovski

Alex, ko si ti?

Negde između Bajaginog stiha “ovo su dani visokog napona” i trećeg sata slušanja relaksirajuće muzike.

 

Imaš jednu supermoć. Molim te da je opišeš (radiš više poslova odjednom).

 

Neka ovo ostane među nama, ali mislim da sam na putu da otkrijem tajni kod za multiplikovanje. Šalu na stranu, radim na više različitih projekata istovremeno i na dnevnom nivou neretko promenim nekoliko “šešira”.

Ako me pitate kako mi uspeva da napravim brze tranzicije – ukratko, tako što sam vremenom naučila da određene uloge povezujem sa određenim akcijama, koje mogu na to da me asociraju, i uvek ih ponavljam. Na primer: kada radim jedan posao tada pustim određenu vrstu muzike, kada za drugi počnem da čitam i istražujem obavezno mi je olovka u rukama i pored beležnica, za treći mogu da se premestim u dnevni boravak…

 

Koji trikovi ti pomažu da ostaneš fokusirana i da podeliš svoju dnevnu satnicu po prioritetima? (da li ujutru pojedeš žabu ili…)

 

Vremenom sam naučila da dobro procenim koliko energije mi je potrebno za određenu vrstu posla, a samim tim i u koje doba dana i koliko okvirno vremena iziskuje da to uradim.

Pravim nedeljni okvirni plan rada, ali i prethodne večeri dnevni plan detaljno revidiram i onda kada ujutru počnem da radim nema prisećanja šta ono beše treba još da uradim.

 

Nabroj 3 veštine najvažnije za efikasan rad od kuće.

 

Fleksibilnost, prioritizacija i održavanje fokusa.

 

Da li si vremenom razvila dnevnu rutinu ili se svakoga dana prilagođavaš obavezama?

 

Posao koji zahteva bistar um i najveću koncentraciju, a to je u mom slučaju pisanje, u najvećem broju slučajeva praktikujem ujutru. Kada sam najproduktivnija, što znači do podneva završim najvažniji deo posla za taj dan i tu se svojski trudim da zadržim ustaljenu rutinu. Nastojim da tada izbegnem mejl i društvene mreže, da mi ne bi odvlačili pažnju. Iz istog razloga izbegavam zakazivanje sastanaka pre podne, bili oni uživo ili online.

Navikla sam da se moj raspored neretko menja na dnevnom nivou pa prioritete određujem u hodu. Tada uvek zastanem da promislim dva puta koliko je to stvarno bitno ili je samo hitno.

 

Navedi knjigu ili podcast koji su ti pomogli kada si razvijala samodisciplinu?

 

Sa mnogih mesta sam godinama štrpkala različite savete i testirala šta za mene radi, ali ako moram da izdvojim knjige koje su najviše na ovaj način uticale na mene, to su onda “Ključ uspeha” Dejvida Alena i “Time Drive” Gelba Arhangelskog.

 

Koliko si kritična prema “lošim” danima? Npr. kad ne obaviš sve što si planirala…. Da li se tapšeš po ramenu u dobrim danima?

 

Prvenstveno na nedeljnom nivou pravim “presek” postignuća, tako da mi je važno da u tom zbiru imam očekivani skor. Imam već toliko iskustva da loše ili super dane ne doživljavam tragično ili slavodobitno, već kao lekcije. Jednostavno uvek pokušavam da uvidim koji su potezi bili loši ili dobri, te šta treba da izbegavam ili ponovim.

 

Koji savet bi dala onima koji prelaze na rad od kuće?

 

To je idealna prilika da uvidite razliku između ustaljenog  koncepta odlaska u kancelariju (sedenja na nekom mestu 9-17h) i težnje da neki posao bude obavljen. Ne postoji šef koji će vas bolje motivisati nego što to može da učini vaša lična želja da ograničene resurse – vreme i energiju, upotrebite na najbolji mogući način.

Miko Savusalo

Miko, predstavi nam se?

 

Ja sam Miko Savusalo, sales manager za celu Skandinaviju i jedan od nekoliko Finaca u Beogradu. Do preseljenja u Srbiju sam radio za velike finske kompanije u nekoliko zemalja. Bio sam na brojnim pozicijama na lestvici u Waterfall okruženju. Dolaskom u vaš i sada već moj grad Beograd sam postao preduzetnik i sav posao preneo u kućno okruženje.

 

Dolaziš iz kompanijskog okruženja i odjednom se seliš u Srbiju, gde pored promene životnog prostora menjaš i svoje poslovno okruženje u potpunosti. Koliko je bilo teško prilagoditi se?

 

Nije bilo teško. Bar meni nije, jer sam rano shvatio da je za takav način rada potrebna disciplina i snažan mentalni stav. U današnje vreme, sa modernim alatima koji su svima dostupni, možeš zaista mnogo da postigneš, bez obzira na okruženje i zemlju u kojoj se nalaziš. Mnogo sam čitao i upijao savete kao sunđer i primenjivao iz dana u dan uspešne modele svetskih preduzetnika. 

 

Opiši nam rad od kuće u tri reči, pre četiri godine i sad.

 

Pre 5 godina osetio sam: olakšanje, neizvesnost i težak rad. Sada, nakon 5 godina rada u kući remote bih opisao kao: ispunjenje, efikasnost i disciplina.

 

Da li ti je dnevna rutina važna i u kojoj meri?

 

Dnevna rutina je toliko važna i čini mi se presudna. Kada ste sami u “kancelariji” (koja može biti nekad i vaš trpezarijski sto, krevet u kome spavate, pod ili pak pravi radni sto) često nema pritiska kolega, šefa koji vas nadgleda, nepotrebnih i dugih sastanaka i menadžera koji bi vas usmeravao. Kada nema pritiska drugih u vama se može javiti i jaka pokretačka sila koja će lako organiozovati dan, ili pak panika u kojoj samo gubite vreme, skrolujete i ne završavate posao. Ova druga opcija se meni na sreću nije desila ali poznajem mnogo ljudi koji su bili u ovom loop-u. U tim slučajevima, mislim da treba napraviti strogi plan i organizaciju rada i pratiti svakoga dana svoj lični osećaj napretka. U dnevnu rutinu uključujem i obroke, vežbanje, pauze, gledanje sporta za moju dušu.  Bez dnevne rutine bio bih izgubljen. 

 

Nemaš kontakta sa klijentima, kolegama, šefom, da li ti to pada teško?

 

Ima dana kada vam nedostaje ta kafa sa kolegama ili čuveno pitanje na hodniku, jesi li gledao utakmicu sinoć, ali kada samo uporedim koliko sam efikasniji i koliko sam postigao na ovaj način, prestane da mi nedostaje. Rad online omogućava da isporučite najbolje moguće rezulatate za kraće vreme, vama samima ako ste preduzetnik ili organizaciji za koju radite. 

 

Tri veštine koje su neophodne za produktivnost. Koje aplikacije koristiš da povećaš svoju produktivnost?

 

Proaktivnost

Orijentisanost ka cilju

Tehničnki alati

 

Od digitalnih alata koristim sve Google alate, Slack i Trello.

 

Koje knjige ili podkasti ti pomažu u poslu?

 

Od knjiga tu su Ciljevi Brajana Trejsija, Atomske navike Džejmsa Klira, Pravilo 10X Granta Kardona, pratim GaryVee YouTube kanal kao i newsletter-e Seta Godina i Džejms Klira.

 

Šta ti pomaže da ostaneš u balansu i kako se nosiš sa “lošim” danima?

 

Trudim se da jednom dnevno idem u teretanu (trenutno ne idem zbog novonastale situacije), igram golf kad mogu (velika strast), šetnje po šumi, klasnična muzika uz posao, veliki sam ljubitelj vina i volim da otkrivam nove proizvođače, stoga često sa ženom obilazim vinarije po Srbiji. 

 

Nadamo se da su vas iskustva naših blog gostiju ohrabrila i dala inspiraciju da maštate i stremite ka uspešnijoj budućnosti! Sada je pravo vreme da se okrenete k sebi i otkrijete šta vas zaista pokreće, kao i da počnete da preduzimate prve korake ka tome. Koristite sve dostupne digitalne i analogne alate da svoje raspoloženje poboljšate i svoje veštine unapredite. Mi ćemo se sigurno u ovom periodu posvetiti otkrivanju novih aplikacija za rad od kuće, ali i knjigama koje još nismo pročitali i onim kojima volimo da se vratimo.

 

Budite nam zdravo, sigurno i odgovorno prema sebi, drugima i svom ekosistemu. 

 

Lidija Maričić Savusalo i Finesa tim. 

Objavljeno u kategoriji Blog. Bookmarkuj preko ovog linka.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *